عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی تأثیر حسابداری مدیریت بر افزایش سرمایه فکری سازمان های دولتی کشور

قسمتی از متن پایان نامه :

2-6- فلسفه پیدایش سرمایه فکری

سرمایه فکری زاده عرصه علم و دانش می باشد هرچند این واژه در دوران تکوین خود به سر می‌برد با این حال این مفهوم برای نخستین بار در سال 1991 مطرح گردید یعنی زمانی که شرکت بزرگ سوئدی اسکاندیا شروع به اجرای مجموعه‌ای از روش‌های نوآورانه علمی برای توجه ویژه به دارایی‌های نامحسوس خود نمود. ریشه‌های مفهوم سرمایه فکری بسیار عمیق هستند. در سال 1969، اقتصاددانی به نام جان کنت گالبریت برای نخستین بار از عبارت «سرمایه فکری» بهره گیری نمود. این در حالی بود که پیش از آن، پیتر دراکر مفهوم «کارگران آگاه» را مطرح کرده بود. اگرچه سیستم‌های بیشتری در حال بهره گیری از مفهوم سرمایه فکری هستند، اما هنوز هم بسیاری از افراد اطلاعی از این مفهوم ندارند.

با در نظر داشتن گذر جوامع از عصر صنعت به عصر اطلاعات، اهمیت سرمایه‌های فکری نیز در دنیای تجارت بیشتر شده می باشد. در طول عصر صنعت، بهای تمام شده دارایی ها، کارخانه‌ها و تجهیزات و مواد خام عواملی بودند که برای موفقیت یک تجارت لازم بود، اما در عصر اطلاعات بهره گیری مؤثر از سرمایه‌های فکری می باشد که معمولادر موفقیت یا شکست یک مجموعه مؤثر می باشد (روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2798).

در سال 1969 آقای جان گالبریت اولین کسی بود که از اصطلاح سرمایه فکری بهره گیری نمود. اما در اواسط دهه 1980 حرکت از عصر صنعت به سمت عصر اطلاعات آغاز گردید و شکاف عمیق بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت‌ها به وجودآمد و در اواخر دهه 1980 اولین کوشش‌ها برای تدوین صورت‌های مالی حسابهایی که سرمایه فکری را اندازه گیری کنند صورت گرفت و کتابهایی در این موضوع از قبیل مدیریت داراییهای دانش توسط آمیدن تالیف گردید. در اوایل 1990، اولین بار تأثیر مدیریت سرمایه‌های فکری با تخصیص یک پست رسمی، در سازمان مشروعیت پیدا نمود و آقای ادوینسون بعنوان مدیر سرمایه‌های فکری شرکت اسکاندیا معرفی گردید همچنین در این دوره مفهوم رویکرد ارزیابی متوازن توسط کاپلان و نورتن مطرح گردید و در مجله فورچون مقالاتی در این زمینه منتشر گردید. اما در اواسط دهه، شرکت اسکاندیا اولین گزارش سرمایه‌های فکری را منتشر نمود و هما یشی در سال 1996 توسط SEC با موضوع سرمایه فکری ترتیب داده گردید. در اوایل دهه2000، اولین مجله معتبر با محوریت سرمایه‌های فکری و اولین استانداردهای حسابداری سرمایه فکری توسط دولت دانمارک منتشر گردید. امروزه پروژه‌های مختلفی از قبیل انتشار کتب و برگزاری سمینارها و تهیه و تدوین مقالات متعددی در این زمینه در حال انجام می باشد (شکیبا 1390).

اقتصاد جدید، که از پدیده اطلاعات و دانش نشات گرفته می باشد، تأثیر بسزایی در افزایش چشمگیر اهمیت سرمایه فکری در امر تحقیقات و تجارت داشته می باشد به رغم اهمیت روزافزون دارایی‌های نامشهود و سرمایه فکری، هنوز اکثر سیستم‌های حسابداری، سنتی اقدام کرده و قادر به محاسبه و ملحوظ کردن کامل سرمایه فکری نمی باشند. این در حالی می باشد که اهمیت افشای اقلام غیرترازنامه‌ای و دارایی‌های نامشهود در گزارش‌های سالانه، به ویژه در گزارش‌های سالانه و میان دوره‌ای شرکت‌های بزرگ و متوسط، به شدت در حال افزایش می باشد. اختلاف بین ارزش دفتری و ارزش بازار سازمان‌ها را که همان سرمایه فکری نامیده می گردد، به ویژه در شرکت‌های دانش محور، (باعث افزایش اهمیت سرمایه فکری شده می باشد). سرمایه فکری را می‌توان اساسی‌ترین دارایی یک شرکت دانست. از نظر استراتژیک، سرمایه فکری به مقصود تولید و بهره گیری از دانش در ارتقای ارزش شرکت مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. این در حالی می باشد که از نظر سنجش و اندازه گیری ارزش سرمایه‌های فکری، تأکید بر مکانیزم‌های جدید گزارش دهی می‌باشد که جنبه‌های غیرمالی و کیفی سرمایه فکری را از طریق داده‌های سنتی، کمی و مالی قابل اندازه گیری می‌نماید. مثال هایی برای دارایی‌های نا مشهود مطرح می باشد که عبارتند از: سطح تحصیلات، مهارت‌ها و تجارب کارکنان استخدام شده در سازمان، نرم افزار کامپیوتر، پایگاه داده ها، کپی رایت‌ها وعلائم تجاری که متعلق به سازمان می باشد، تکنیک‌های بازاریابی به کار گرفته شده و سیستم‌های مدیریت کیفیت، و همچنین مداخله مستقیم در شبکه‌های مشارکتی، برندها، معاهدات (موافقت نامه ها) با تأمین کنندگان و….

2-6-1- ویژگی‌های سرمایه فکری

باوجود شباهت سرمایه فکری با دارایی‌های مشهود، در توانایی بالقوه برای ایجاد جریان‌های نقدی آتی، ویژگی هایی که سرمایه فکری را از این دارایی‌ها متمایز می‌کنند، عبارتند از:

  • دارایی‌های فکری، دارایی‌های غیر رقابتی هستند. بر خلاف دارایی‌های فیزیکی که فقط می‌توانند برای انجام یک کار به خصوص در یک زمان خاص مورد بهره گیری قرار بگیرند، دارایی‌های فکری را می‌توان به گونه همزمان برای چند امر خاص به کار گرفت. برای مثال، سیستم پشتیبانی از مشتری می‌تواند، امکان طرفداری از هزاران مشتری را در یک زمان خاص فراهم کند. این توانایی یکی از مهم‌ترین معیارهای برتری دارایی‌های فکری بر دارایی‌های فیزیکی می باشد.
  • سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، قابلیت تبدیل شدن به مالکیت شخصی ندارند، بلکه بایستی بین کارکنان و مشتریان و تامین کنندگان مشترک باشند. پس، رشد این نوع از دارایی‌ها نیاز به مراقبت و توجه جدی دارد (روزنامه دنیای اقتصاد، شماره2798).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

هدف اصلی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

“مطالعه تأثیرحسابداری مدیریت بر افزایش سرمایه گذاری فکری سازمان‌های دولتی”

اهداف فرعی

1- مطالعه مدیریت هزینه حسابداری مدیریت

2- مطالعه کنترل بودجه حسابداری مدیریت

3- مطالعه فناوری اطلاعات جدید در دانش فکری سازمان‌های دولتی

4- مطالعه شیوه جدید حسابداری سرمایه فکری

ارزیابی تأثیر حسابداری مدیریت بر افزایش سرمایه فکری سازمان های دولتی کشور

پایان نامه - تز - رشته حسابداری